כוחו של סיפור- איך נשתמש בסיפור כדי לדבר עם ילדינו? / עינב יולביץ'

כל המאמרים הורות טיפול בילדים ונוער
מאת מערכת

נראה כאילו רק אתמול נולדו, וכבר יש להם עולם משלהם. הם משחקים עם חברים, רבים איתם, כועסים, אוהבים, מקנאים, אבל גם עכשיו הם זקוקים לנו מאוד. שנקשיב, שנבין, שנהיה שם איתם ונדריך אותם באיך להתמודד עם העולם.

אין כמו סיפור כדי לגעת בלב. סיפור יוצר עניין, מאפשר שיח והרבה יותר קל לדבר על דברים שקורים ל"אחרים". דרך סיפור נוכל להכיר את הרגשות והמחשבות של הילד שלנו, להעביר מסר חינוכי או רגשי ולתת לו תחושה שהוא לא לבד.

אפשר לרכוש סיפור בחנות הספרים ולשם כך יש ספרים מצוינים בנושאים שונים, אולם הדבר כרוך בתשלום ולא תמיד נוכל למצוא בדיוק את הסיפור שיתאים לילד שלנו. פתרון מעניין וזמין יכול להיות סיפורים שתמציאו ואשר יתאימו בדיוק לאירועים השונים שעוברים על ילדכם. תוכלו להשתמש בשני סוגים של סיפורים: סיפור מובנה וסיפור השלכתי:

סיפור מובנה-
סגנון זה של סיפור מתאים למקרים בהם יש לכם קצת יותר מושג לגבי מה שילדכם מרגיש, כמו למשל לידה של אח קטן, מעבר דירה, מריבה עם חבר בגן. סיפור מובנה מתאים מאוד לילדים קטנים שהיכולת השפתית שלהם עוד מוגבלת, אבל גם לילדים מעט גדולים יותר. בחרו דמות שתהיה דומה מעט אך שונה מהילד. תוכלו לבחור דמות שהיא חיה, או דמות של ילד/ה מהמין השני. דמות זו יכולה לחזור לאורך הסיפורים השונים ולעבור דברים דומים למה שעובר ילדכם. רצוי שיהיה לסיפור מבנה קבוע מראש: הסיפור מתחיל ממצב רגיעה, ישנו סיבוך, רגע שיא ופיתרון (התרה).

אדגים ואסביר בסיפור לדוגמא על צבי צב שנולד לו אח קטן- בחלק הראשון של הסיפור, מצב רגיעה, אפשר לתאר את המצב לפני הלידה, צבי צב היה אהוב על ידי הוריו והם נתנו לו את כל תשומת הלב. לאחר מכן התרחש הסיבוך, פתאום הבטן של אמא גדלה והיא הביאה הביתה אחות צבצבית קטנה. אחריו בא השיא שהוא בעצם החרפה של הסיבוך. בשלב זה הכניסו את מה שנראה לכם שיכול להיות שהילד שלכם מרגיש, כך למשל תוכלו לתאר איך צבי צב עצוב וכועס כי הוא חושב שלהורים כבר לא אכפת ממנו. הסתכלו טוב טוב על ילדכם, אם נגעתם בסיפור במה שהוא מרגיש את תראו איך פניו משתנים מעט, איך הוא מחדד את ההקשבה לשמוע את מה שקורה עם הדמות. אם לא פגעתם, לא נורא, סיימו את הסיפור ונסו לחשוב על משהו אחר בפעם הבאה. בשלב האחרון, הפיתרון (ההתרה), אמא של צבי צב מבינה שהוא מרגיש שלא אוהבים אותו, היא מחבקת אותו ומסבירה לו שהלב שלה גדל עם כל ילד ויש לה מקום להכיל את כולם.

פעמים רבות תוכלו לראות הקלה על פניו של הילד, לעיתים הוא גם ישתף בעצמו שגם הוא הרגיש פעם כמו צבי צב או שגם לו נולדה אחות קטנה. כך תדעי שנגעתם במקומות הנכונים ותוכלו להעביר לו את המסר שאליו אתם מכוונים.

סיפור השלכתי-
סיפור זה מתאים לילדים מעט ורבאליים או מעט יותר גדולים. תוכלו להשתמש בסיפור מהסוג הזה כדרך לגשת אל עולמו הפנימי של ילדכם גם כשאתם לא בטוחים בדיוק מהו הדבר שמציק לו. תוכלו ליצור משחק משותף, את תספרי לו סיפור והוא ישלים מעולמו. ההנחה היא שהדרך שבה הוא משלים את הסיפור מבוססת על חוויותיו האישיות ומעידה על מה שמעסיק אותו. כך לדוגמא אם אתם רואים שילדכם חזר עצוב מהגן תוכלו לספר על צבי צב שהלך לגן בשמחה אבל בגן משהו קרה שהרס לו את המצב רוח, שאלו את ילדכם מה לדעתו קרה. הקשיבו טוב טוב אבל היו זהירים. ילדכם לא מספר לך בדיוק את מה שקרה לו בגן, אבל סביר להניח שהוא מספר לכם את החוויה הפנימית שלו. הקשיבו לו והמשיכו איתו, הוסיפו משלכם לעלילה ושאלו אותו עוד ועוד שאלות על מה שקורה עם הדמות בסיפור. זהו תהליך של שיתוף רגשי ויצירה. לבסוף נסו להביא את הסיפור לאיזושהי התרה, כך שהילד יוכל לחוש מוחזק ורגוע בסיום הסיפור.

לא פשוט להגיע לעולם של הקטנים שלנו, אבל בסופו של דבר למרות שהם לא בדיוק כמונו הגדולים, הם בנויים מאותם חומרים: גם הם כמונו, מקנאים, אוהבים, נפגעים ושמחים.

הכותבת:

עינב יולביץ' פסיכולוגית קלינית מומחית מטפלת במבוגרים נוער וילדים

המאמר המקורי פורסם בעמוד של פסיכולוגיה קלינית מדוברת